Q & A

E: 2011-02-28, 20:29:53
Hej! :) Jag känner igen mig i det du skriver! Är en tjej på 19 år som är mycket intresserad och vill arbeta med hälsa, kost och träning. Främst kost.

Kollar för fullt på olika utbildningar som skulle kunna passa mig, men tycker det är så hiiiimla svårt att veta vilken utbildning man ska "satsa på" med tanke på sitt mål. Vilken utbildning leder enklast till jobb? Och är det vad man vill jobba med, eller leder det till något helt annat? Vad är mest intressant? osv. Blir galen ava lla dessa frågor.

Så, iallafall, jag läste att du börjat på Kostvetarprogrammet. Det är väl det program jag är mest inne på, det verkar vara ett väldigt brett program.
Kostvetenskap A är en kurs som jag gärna vill läsa oavsett vilket program jag väljer. Det verkar vara en väldigt intressant och omfattande kurs. Tänker då att om jag skulle chansa och känna hur det känns, börja på programmet helt enkelt och sen se om det känns som att man hamnat rätt. Det är ju inte lätt att veta förrän man provat.

Du får hemskt gärna berätta lite om programmet, tycker det är så svårt att få en bild av utbildningen enbart genom att läsa på hemsidan. Och vad du tyckte om Kostvetenskap A (svårt, lätt?).

Mycket tacksam för svar! :)
fin blogg förresten!

Åhh tack! :)

Kul att du är intresserad av kost/hälsa/träning! Kostvetenskap var en bra och lärolik kurs, och jag kommer ta med mig massa nya kunskaper om näringslära och kost.

Första momentet i kursen läser man om kemi och fysiologi. En tuff start, och om man inte har kemi kunskaper från gymnasiet blir det svårt att hänga med i början, eftersom man läser det samtidigt som fysiologin. Jag tyckte det här momentet var svårt, eftersom jag inte hade läst kemi på gymnasiet utan kommer från ett samhällsinriktat program, så jag fick kämpa för att hänga med. Fysiologin var rolig, och inte så svår, eftersom jag hade bra koll på kroppens olika funktioner från förut. Tipset är då att repetera dina kemikunskaper om allt från atomer till kemiska bindningar till stökiometri, får du kommer du klara dig lättare när du väl börjar. Jag önskar någon hade förvarnat mig, haha.

Andra momentet omfattar biokemi där man läser om kolhydrater, fett, protein, järn och vitaminerna A,D,E,K från en kemisk synpunkt. Mycket hur makronutrienterna (kolhydrater, fett, protein) är uppbyggda , och självklart vad de har för funktioner.

Sista momentet omfattar metabolism. Även här mycket kemi och man möter vääldigt många nya ord som man måste lära sig för att kunna förstå metabolismen. I det här momentet ingår även B-vitaminer, antioxidanter, vitamin C, alkohol, vatten och elektrolyter och kalcium. Jag tycker det här var det svåraste momentet efter kemin i moment ett.

Utöver detta har man flera seminarium där man diskuterar t.ex. kostsituationen i Sverige och i världen med mera.

Jag hoppade ju på Kostvetarprogrammet direkt, ganska ovetandes egentligen vad det handlade om. Läste på Uppsala universitets hemsida, men det är svårt att fatta riktigt vad det går ut på. Det jag kände när jag började är att du antingen kommer att bli utbildad till "kostchef" eller liknande där du planerar måltider för större grupper t.ex. på skolor och äldreboenden. Eller så väljer du att inrikta dig på produktutveckling (termin 3 tror jag), om du är intresserad av att jobba som produktutvecklare.

Du kan även välja att jobba inom livsmedelsindutrin med t.ex. livsmedelsinspektion (då måste du dock bygga på programmet med nån mer kurs när du är klar tror jag). Vissa jobbar även med utbildning och undervisning, blir konsulter och egenföretagare, eller arbetar med kostrådgivning och nutritionsbehandning. Det är ju upp till en själv vad man egentligen är intresserad av.

Jag själv har tagit en paus redan efter Kostvetenskap A, eftersom jag inte kände mig helt hundra på om jag verkligen ville fortsätta med programmet. Vet inte om utbilningen skulle ge mig det jag verkligen vill jobba med, så jag avvaktar en termin nu och ser om jag ska hoppa på programmet till nästa vår, eller om jag hittar någon utbildning här i Stockholm som jag trivs bättre med. Jag känner dock att om jag skulle jobba med kost skulle jag vilja jobba enskilt med en person och inte planera mat för större grupper. Därför skulle dietist passa mig bättre, men är som sagt inte helt hundra om jag ska inrikta mig på kosten alls längre. Börjar bli mer inne på hälsa/träning/idrott! Kostvetenskap tycker jag dock är viktigt att ha med sig i bagaget, även om ditt jobb är mer inriktat på träning än på kost.

Mer frågor? Skriv en kommentar :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0