Hälsa, kost och idrottsutbildningar!

Hatar den här kylan! Men sitter ändå och kollar in Hälsovetenskap "Hälsovägledningsprogrammet" på Luleå universitet.. Hmm. Nej, jag tänker verkligen inte flytta dit, men kikar lite på vilka hälso/kost/idrottsutbildningar det finns runt om i vårt land! Jag började ju som sagt plugga förra året på höstterminen på Kostvetarprogrammet i Uppsala, men insåg efter första kursen att jag inte var riktigt hundra på om det programmet var just det jag letade efter. Därför har jag uppehåll därifrån just nu, men tror inte jag kommer att börja där igen, försöker hitta en utbildning i Stockholm istället.

Är du också intresserad av kost, idrott och hälsa? Här är tips på olika utbildningar runt om i Sverige.

Stockholm - Gymnastik och Idrottshögskolan

- Hälsopedagogprogrammet
- Lärarprogrammet
- Tränarprogrammet

Stockholm - Södertörns högskola
- Sport Management

Stockholms Universitet
- Kanditatprogram i nutrition

Stockholm - Karolinska Institutet
- Folkhälsovetenskapsprogrammet
- Sjukgymnastprogrammet

Stockholm - Bosön Idrottsfolkhögskola
- Idrottskonsulent
- Idrottslinjen
- Friskvårdskonsulent

Luleå Universitet

- Hälsovägledning

Göteborgs Universitet

- Dietistprogrammet
- Folkhälsovetenskapligt program med hälsoekonomi
- Hälsopromotionsprogrammet
- Idrottsvetenskapliga programmet masterexamen
- Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap
- Sjukgymnastprogrammet
- Sports Coaching

Uppsala Universitet
- Kostvetarprogrammet
- Dietistprogrammet
- Sjukgymnastprogrammet

Gävle Högskola
- Hälsopegagogiska programmet

Högskolan Kristianstad
- Folkhälsopedagogiskt program
- Gastronomiprogrammet

Högskolan i Skövde
- Hälsocoach

Högskolan Väst (Trollhättan)
- Hälsovetare

Karlstads Universitet
- Hälsa och wellness

Linnéuniversitetet (Kalmar/Växjö)
- Coaching och sport management, idrottsvetenskapligt program
- Fysisk aktivitet - hälsa - friluftsliv, idrottsvetenskapligt program
- Hälsovetenskapliga programmet, inriktning biovetenskap
 
Lunds universitet
- Livsmedelsteknisk högskoleutbildning
- Kandidatprogram i Food service management
- Kandidatprogram i Service management, Health Management

Malmö högskola
- Folkhälsovetenskapliga programmet
- Idrottsvetenskapligt program (Idrott och samhälle, Idrottens ledarskap eller Sport management)
- Lärarutbildning - idrott och fysisk bildning

Mälardalens högskola (Eskilstuna och Västerås)
- Folkhälsoprogrammet

Mittuniversitetet(Sundsvall)
- Folkhälsa, samhälle och projektledning
- Hälsa och rehabilering i arbetslivet
- Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser
- Programmet för psykisk ohälsa - särskild komplicerad problematik
- Idrottsvetenskapligt program
- Projektledarutbildning - inriktning folkhälsovetenskap

Umeå universitet
- Gastronomiprogrammet
- Dietistprogrammet
- Idrottsvetenskapliga programmet
- Idrottsvetenskapliga programmet inriktning idrottsmedicin och coaching
- Kostvetarprogrammet

Örebro universitet
- Hälsoutvecklarprogrammet
- Idrott med inriktning fysiologi och medicin
- Kulinarisk kock och måltidskreatör
- Måltidsekologprogrammet
- Spaprogrammet

Wow. Trodde inte det fanns så många program inriktade på det jag är intresserad av här i Sverige! Nu är jag ännu mer förvirrad vad jag vill göra. Kanske ska ta och flytta ändå? Dock tror jag att många utbildningar är väldigt lika varandra, men kul att det finns ett så stort utbud.

Jag är dock inte bara intresserad av dessa tre ämnen, vilket gör det ännu svårare att välja en utbildning. Men mitt starkaste intresse handlar ju om kost, hälsa och idrott och hoppas också på att det är det jag i framtiden kommer att jobba med.

Några av mina läsare som också vill söka en kost/hälsa/idrottsutbildning?

Kommentarer
Postat av: E

Hej! :) Jag känner igen mig i det du skriver! Är en tjej på 19 år som är mycket intresserad och vill arbeta med hälsa, kost och träning. Främst kost.



Kollar för fullt på olika utbildningar som skulle kunna passa mig, men tycker det är så hiiiimla svårt att veta vilken utbildning man ska "satsa på" med tanke på sitt mål. Vilken utbildning leder enklast till jobb? Och är det vad man vill jobba med, eller leder det till något helt annat? Vad är mest intressant? osv. Blir galen ava lla dessa frågor.



Så, iallafall, jag läste att du börjat på Kostvetarprogrammet. Det är väl det program jag är mest inne på, det verkar vara ett väldigt brett program.

Kostvetenskap A är en kurs som jag gärna vill läsa oavsett vilket program jag väljer. Det verkar vara en väldigt intressant och omfattande kurs. Tänker då att om jag skulle chansa och känna hur det känns, börja på programmet helt enkelt och sen se om det känns som att man hamnat rätt. Det är ju inte lätt att veta förrän man provat.



Du får hemskt gärna berätta lite om programmet, tycker det är så svårt att få en bild av utbildningen enbart genom att läsa på hemsidan. Och vad du tyckte om Kostvetenskap A (svårt, lätt?).



Mycket tacksam för svar! :)

fin blogg förresten!

2011-02-28 @ 20:29:53

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0