You told me I was pretty


Det finns olika sätt att mäta ens kroppsfett på. Det sättet jag har provat är en bod pod mätning. Man går in i en sån här maskin ovanför, och den mäter ens fett- och fettfriamassa i kroppen.

Jag har gjort det här testet ett par gånger och varje gång har jag minskat i kroppsfett (woohoo!). Det är rätt kul att göra en sådan här mätning, och sedan komma tillbaka efter ett halvår, och se om det har blivit någon skillnad. I alla fall om man har ändrat på kosten och börjat träna mera än innan.

Hur mycket fett ska vi då ha i kroppen?

Kvinnor:

< 15 % = Riskfyllt lågt: För lite kroppsfett kan utgöra en allvarlig hälsorisk. Om man har mindre än 15 % bör man ändra sin kroppssammansättning.

15 - 19 % = Lågt kroppsfett: Kroppssammansättning som oftast uppmäts hos elitidrottare.

19 - 23 % = Utmärkt: Lägre fettprocent än de flesta. Förknippat med utmärkt hälsa.

23 - 30 % = Hälsosamt: Du har en hälsosam kroppsammansättning.

30 - 40 % = Överskott: Du har ett överskott av fett på kroppen.

> 40 % = Riskfyllt högt: För mycket kroppsfett kan utgöra en allvarlig hälsorisk. Om man har över 40 % fett bör man ändra sin kroppssammansättning.

För män ser det lite annorlunda ut:

< 5 % = Riskfyllt lågt

5 - 9 % = Lågt kroppsfett

9 - 13 % = Utmärkt

13 - 20 % = Hälsosamt

20 - 30 % = Överskott

> 30 % = Riskfyllt högt

Om ni är intresserade av att mäta er fettsammansättning i kroppen rekommenderar jag Paulúns näringscenter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0