Mat är kärlek.. eller?

Idag har jag varit och träffat min kostrådgivare. Jag har träffat henne ganska många gånger nu, men just idag fick jag höra några riktigt bra saker. Hon sa saker om kolhydrater, fett och protein som jag inte tänkt på innan, men som jag har hört. Dock känns det som om det är svårt att göra allt som hon säger, det är verkligen svårt att alltid, varenda dag äta rätt och hälsosamt. Jag älskar choklad och onyttigheter och det slinker ganska lätt ner sånt! Men problemet är att jag verkligen inte får äta sånt om jag ska uppnå mina mål. Dock har vi pratat om detta, och hon säger att det är okej att en dag i veckan (behöver inte vara lördag, utan kan vara vilken dag som helst) som man tillåter sig själv att äta något onyttigt som annars inte ska finnas med i ens kost. Om man gör det så kommer det inte påverka något, men det är lätt att hamna i en ond cirkel, där man småäter varje dag och inte äter sånt som är bra för kroppen. Jag blir seg av att äta dåligt och jag mår inte bra av det. Men ändå gör jag det ibland. Den maten man ofta tror är bra, är oftast inte alls lika bra som man tror.

Som min kostrådgivare sa idag, så måste man kunna göra en bra sammansättning av sina måltider. Man måste se till att alla delar finns med och att man inte äter för lite/för mycket. Men det är ofta folk inte vet hur mycket de ska äta. Jag vet hur mycket jag ska äta, men ändå har jag svårt att få till det med maten. Jag undrar då hur svårt det är för folk som verkligen inte har någon aning om vad de stoppar i sig och hur det påverkar deras kropp. Vi lever i ett samhälle där snabbmat är något som är en stor del av folks vardag, folk orkar inte laga mat och skiter rent sagt i vad de stoppar i sig.

När jag var liten behövde jag inte tänka på vad jag stoppade i mig, allt var liksom tillåtet! Men nu är jag vuxen och min kropp fungerar inte på samma sätt som då. Men en viktig sak som vi har pratat om är att man ALLTID ska äta regelbundet och alltid äta frukost, lunch och middag. Mellanmål äter man beroende på vad man gjort under dagen och om det finns ett behov av det.

Anledningen till att jag skriver det här är att jag nog inte är den enda som har haft problem med att verkligen veta vad man ska stoppa i sig/hur mycket man ska stoppa i sig och varför och hur viktigt det egentligen är med att äta rätt.

Ibland undrar jag dock om folk verkligen bryr sig? Jag har sett så många människor och bara undrat vad de tänker på när de redan har x antal kilos övervikt, men ändå stoppar i sig massa skit. Det är aldrig för sent att ändra på sin kost, och jag vill se till att folk aldrig kommer till den punkt där de slutar bry sig om vad de stoppar i sig. Och om de slutar göra det, då är det väl deras problem, men jag bryr mig i alla fall vad jag stoppar i mig och om du gör det eller inte är upp till dig. Jag tycker det är viktigt att äta rätt, men det är inte alltid lika lätt som det låter...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0