I hope you'll always be mine

Jag har haft spruckna nagelband senaste dagarna, och det är ett typiskt symptom på brist på vitaminer. Det har hänt mig flera gånger, dock var det längesen, men jag har aldrig riktigt kollat upp vad det är man har brist på. Men den här gången kollade jag upp det!

Vid spruckna nagelband - brist på folsyra och vitamin C.
Vid ömtåliga och sköra naglar - brist på vitamin A och kalcium.
Extremt torra naglar med rundade kanter - brist på vitamin B12.
Tvärsgående linjer på naglarna - brist på vitamin B.
Vita fläckar på naglarna - brist på zink.

Jag måste alltså fylla på med folsyra och vitamin C. Folsyra finns naturligt i gröna bladgrönsaker (t.ex spenat och broccoli), citrusfrukter, bönor och fullkornsprodukter. Vitamin C finns t.ex. i citrusfrukter och paprika.

Kosten spelar en sån stor roll för våra kroppar, har vi brist på vitamin syns det nästan direkt. Därför är det viktigt att äta en varierad kost, och få i oss så nyttiga livsmedel som möjligt. Jag gör mitt bästa för att variera mig, men det är ofta man fastnar för sina favorit livsmedel, ska dock försöka variera mig så mycket jag kan framöver! Och ska äta mycket frukt och grönt så jag slutar ha spruckna nagelband :)

Mmm, dags att frossa i broccoli :))


Kommentarer
Postat av: Barbara

Det va intressant :)

Man lär sig något nytt varje dag :)

kram

2011-09-30 @ 20:35:04

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0