It's actually pretty simple, either you do it or you don't

De flesta vet nog redan det här, men ändå sitter en stor del av Sveriges befolkning på rumpan och latar sig..

Det jag tänkte prata om är lite varför vi människor ska träna och röra på oss. Eftersom jag nu ska utbilda mig till idrottslärare känner jag att det är viktigt att man har koll på varför träningen är så positiv för våra kroppar. Jag vill kunna se en fullständig närvaro på mina idrottslektioner i framtiden :)) Hehe.

1. Du sover bättre. Vid regelbunden träning ökar andelen serotonin i hjärnan, vilket är ett ämne som har en rogivande effekt på oss och gör att vi sover bättre om nätterna.

2. Du minskar risken att bli sjuk och drabbas av olika sjukdomar. Genom att du rör på dig och tränar, kan du minska risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, övervikt och olika typer av cancer.

3. Du stärker ditt skelett, vilket är viktigt då träning ser till att vårt skelett inte bryts ner. Även en bra och hälsosam kost påverkar vår skelettuppbyggnad.

4. Du blir på bättre humör, du känner dig piggare och gladare.

5. Du presterar bättre i skolan och på jobbet om du tränar regelbundet, då du pga av träningen sover bättre och då orkar mer.

6. Du ökar din förbränning. Vid regelbunden träning ökar förbränningen innan och efter träning - ju mer muskelmassa du har desto bättre förbränning har du.

7. Du orkar mer. Vid träning ökar blodgenomförseln i din kropp, och det som händer då är att du transporterar mer syre till bland annat din hjärna och ditt hjärta vilket gör att du har mer ork i slutet av dagen. Det ökade syret ser även till att du kommer vakna upp utvilad.

Det är några av de viktigaste sakerna som jag kommer på, dock tränar vi alla själva för olka saker. Själv tränar jag för att bli bättre på sporten jag utövar (taekwondo). Jag vill bli starkare, snabbare, få bättre kondition och för att se till att min kropp mår bra och håller sig i form hela livet.

En bra och nyttig kost gör grovjobbet men för att bli bättre på olika sporter och för att må ännu bättre måste vi träna. Hur många gånger i veckan är upp till en själv, det viktigaste är att man rör på sig minst 60 minuter per dag, antingen genom att promenera eller genom att köra olika pass. Alla har vi olika förutsättningar, men för att vi ska må bra gäller det att inte ligga på latsidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0