"Sleep is the best meditation" - Dalai Lama


Sömn är så viktigt för att behålla en bra hälsa. Sover vi ordentligt orkar vi mer under dagen och vi mår helt enkelt bättre. Alla behöver olika mycket sömn, men det optimala ligger på 6-8 h sömn varje natt. Vi behöver sova för att våra kroppar ska ha möjlighet att vila upp sig, ladda om, smälta och bearbeta dagens intryck samt ta hand om viktigt reparationsarbete.

När vi sover sjunker blodtrycket, hjärtfrekvensen och kroppstemperaturen liksom stress och ämnesomsättningshormoner. Kroppen utsöndrar tillväxthormon och immunförsvaret blir mer aktivt.

Vi måste alltså sova ett visst antal timmar per natt för att må bra. Vissa har jättelätt att somna på kvällen medan andra har det svårare och ligger vakna flera timmar innan de somnar.

Att inte kunna somna om nätterna är något av de jobbigaste som finns om man dagen därpå måste vakna tidigt, eller har något viktigt planerat som man vill vara utvilad till. Det påverkar även hela ens liv om det pågår under en längre tid.

Vad händer när vi inte får tillräckligt mycket med sömn? Sömbrist sänker för det första vårt välbefinnande och vår prestationsförmåga.

På kort sikt kan sömbrist leda till trötthet, sänkt aktivitetsförmåga, plötsliga humörsvängningar, försämrat minne och koncentrationssvårigheter.

På lång sikt kan sömnbrist leda till bland annat högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar, försvagat immunförsvar, diabetes, fetma, utmattning och minnes- och koncentrationsproblem.

Jag upplever att jag sover bäst om jag fått 8-10 h sömn under natten, vilket jag tror beror på att jag nästan ständigt är uppe i varv och sysselsatt med mycket vilket gör att mitt sömbehov är stort. Har dock ofta svårt att somna, vilket beror på vissa saker som jag säkert skulle kunna undvika. T.ex. ska man undvika träning sent på kvällen, eftersom det drar igång stresshormonerna och man har svårare att komma ner i varv. Det är dock väldigt svårt för mig att göra, eftersom alla mina pass ligger sent på dagen men det skulle vara ett steg i rätt riktigt t.ex.

 

Sedan finns det en hel del andra saker man kan göra för att få det lättare att somna på kvällarna. Det viktigaste är att man har en bra miljö där man sover. Se till att det är mörkt, och stäng av tvn och annat ljus/ljud som kan vara störande. Vädra innan du går och lägger dig, och se till att du sover i en bekväm säng. En obekväm säng kommer inte bara resultera i sömnbrist utan även i ryggproblem..

 

Andra tips är att gå upp samma tid varje dag och gå lägga sig samma tid, vilket dock är svårt i vår vardag nuförtiden. Undvik koffeinhaltiga drycker som Coca cola och kaffe sent på kvällen. Arbeta inte i sängen, då kommer kroppen associera sängen med vardagsaktiviteter och inte sömn.

Ett tips kan vara att skapa en mysig miljö i sovrummet med tända ljus, där man läser en bok och lyssnar på avslappande musik innan man somnar, istället för att titta på tv och äta och dricka i sängen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0