I just came to say hello, hello!

Pollenallergi. Något jag har haft sedan jag var liten. I år har jag inte känt av det så mycket än, men jag vet att det är påväg.

Jag som är pollenallergiker har också drabbats av korsallergier vilket innebär att jag på grund av min pollenallergi även är allergisk mot vissa livsmedel.

Detta är typiskt för de olika pollenallergierna:

- Björkpollen: Äpple, päron, morot, selleri, nötter (hasselnöt, paranöt, mandel, valnöt), jordgubbar, vissa stenfrukter (persika, plommon, aprikos, körsbär).

- Gråbo: Paprika, persilja, muskotnöt, selleri, fänkål, banan, melon, morot.

- Gräs: Jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök. Ofta har inte gräspollenallergikern några problem att äta dessa livsmedel, trots att kliniska test visar att personen har antikroppar mot dem!


Jag är både björk och gräsallergiker, men är som tur inte allergisk mot allt som står här ovanför. Jordgubbar och paranötter åt jag ju idag (dock var det första gången jag åt paranötter idag, visste inte att var typiskt för björkpollen, så där hade jag tur!!), så det tål jag ju. Morötter kan jag också äta, men det är en grönsak jag verkligen inte tycker om. Jag har turen att inte vara allergisk mot något som står under gräs.

Det som dock är bra är att tillagade frukter och grönsaker, oftast går bra att äta för dem som korsreagerar med dem, dock inte alltid! Ibland kan reaktionen förvärras om någon av de korsreagerade frukterna, grönsakerna eller nötterna konsumeras under pollensäsong eftersom belastningen på immunförsvaret då ökar. Anledningen till att man dock kan äta maten ibland beror på att det allergiframkallande proteinet förstörs vid upphettning.

Symptom som uppstår vid dessa livsmedel när de är färska är svullna läppar, klåda i mun och svalg, nässelutslag, mag-tarmproblem och andningsbesvär.

Det är viktigt att veta vad man är allergisk mot, speciellt som pollenallergiker då det kan komma plötsligt. Jag upptäckte bara för något år sedan att jag inte tål selleri och honungsmelon (?!), då jag fick nässelutslag av sellerin och av honungsmelonen började det klia i munnen.

Dock hoppas jag att ni pollenallergiker vet detta, och det drabbar självklart inte alla med allergi, men det är bra att se upp med dessa livsmedel som är listade ovanför.


Valnötter är big no no för mig!


Kommentarer
Postat av: matilde

jag är också allergisk mot selleri. Fick en anafylaktisk chock av det då jag var 16 år (äe idag 26 år). Jag undrar hur du "klarar" att inte äta selleri då det finns i mycket kryddor, buljonger m.m.

2011-06-22 @ 14:24:37

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0