I just wanna be myself, and I want you to love me for who I am


Nyckelhålet - vet du egentligen vad det står för?

Livsmedelsverkets nyckelhål finns för att hjälpa dig som konsument att hitta de hälosammare alternativen när du handlar mat och äter på restaurang.

Nyckelhålsmärkta produkter är magrare och innehåller mindre socker och salt men mer fibrer och fullkorn.

Genom att äta nyckelhålsmärkt mat - äter du inte bara hälsosammare utan du kan även förhindra sjukdomar som fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, vissa cancertyper och benskörhet. Risken för karies och förstoppning minskar också om du äter hälsosamt.

Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig tittat efter nyckelhålet på olika livsmedel, utan jag kollar på näringsinnehållet på förpackningen och går efter det. Finns det tillsatt socker i bröd och yoghurtar så avstår jag helst. Tittar även på kolhydrat, protein och fettinnehåll och jämför med olika produkter själv.

För att få nyckelhålsmärka livsmedel måste de uppfylla vissa villkor som bestäms av Livsmedelsverket tillsammans med motsvarande myndigheter i Danmark och Norge. Villkoren anger hur mycket fett, salt, socker, fibrer och fullkorn ett nyckelhålsmärkt livsmedel får innehålla. För nyckelhålsmärkta livsmedel gäller också att de inte får innehålla sötningsmedel och att högst två procent av det fett som ingår i produkten får vara industriellt framställda transfetter.

Även om jag själv inte letar efter nyckelhålet på produkter jag köper så tycker jag det är jättebra att märkningen finns. Många har börjat äta hälsosammare på grund av detta, och det visar att vi är på rätt väg för att få ett hälosammare Sverige. Vi äter dock fortfarande för mycket socker och salt, men ju mer produkter vi kan sätta nyckelhålet på ju mindre kommer vi kanske få i oss.

Brukar ni köpa nyckelhålsmärkta produkter?


Kommentarer
Postat av: Nadim

Där ser man! Jag trodde att nyckelhålsmärkt innebar endast att maten är "eat-as-much-as-you-can-make-without-your-bootey-getting-out-of-shape" men det var tydligen mer bakom det hela än vad jag trodde!

Jag anade ugglor i mossen! :)

2011-05-23 @ 01:00:14

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0