Perissa, Santorini.

Tänkte börja med att skriva om staden vi bodde i, Perissa.

Hotell: Vi bodde på Gardenia, som låg ca 200 m ifrån stranden och alla restauranger och shoppingställen. Hotellet var litet och mysigt och perfekt för avkoppling. Poolen var stor och det fanns alltid solstolar lediga, jag sprang ändå upp tidigt på morgonen för att se till att vi skulle få bästa platserna, vilket vi alltid fick hehe :) Vi var de enda svenskarna som kom med flyget som skulle till Gardenia, men det dök upp fyra svenskar senare i veckan med ett annat flyg, annars var det bara britter som besökte hotellet. Men de låg ofta under parasoll och skyddade sig från solen, inte undra på att vi fick bästa platserna där solen stekte som mest.. Frukost ingick när vi bokade biljetterna, men det var inte mycket att hurra för, vi åt där bara 2 gånger, annars åt vi ute vilket var godare. Vi fick ett mysigt rum som hade utsikt över poolen. Rummet hade tre sängar, liten köksvrå med kokplatta och kylskåp, och badrum med dusch (som var det enda dåliga med hotellet egentligen). Det var antingen för kallt eller för varmt och strålen var riktigt svag, så att duscha var inte så kul haha.

Stranden:
En 5 km lång svart lavastrand, fin men gick inte att bada i havet på grund av stora klippstenar som var hala och vassa. Vi försökte ta oss in i vattnet, men jag vågade inte på grund av att jag inte ville halka och göra illa mig. Vilket jag såg en del göra! Vissa människor gick in med speciella badtofflor men vi kände att det var en onödig avgift. Så badade vi nåt alls i havet? Ja. Vi tog en strandpromenad på kanske 2 km för att komma till ett område som heter Perivolos. Där fanns det svart lavasand i vattnet, och vi passade på att doppa oss. Problemet där var bara att det var avgifter för solstolarna, vilket det inte var vid Perissa området nära oss, men vi betalade för solstolar en dag för att vi ändå hade gått så långt. Så på grund av de hala stenarna i vattnet, så var vi inte vid stranden mer än 3 gånger. Lite synd, men vi orkade inte ligga vid stranden utan att doppa oss, vilket man måste göra då och då, då det var riktigt varmt!

Väder: 30-35 grader under dagen, vindstilla för det mesta och massa sol. Underbart! Kvällarna var också varma, dock blåste det lite vissa kvällar, men det kände man knappt av.

Restauranger: Fanns en hel del att välja på, vi provade lite olika men sista dagarna gick vi hela tiden till vår favorit Aqua som hade riktigt god mat. Gå dit om ni har vägarna förbi Perissa :)

Shopping: Fanns några småbutiker som hade souvenirer, kläder med mera. Jag hittade lite småsaker som jag kanske visar senare. Vissa saker var billiga andra inte. Beror på vad man letar efter.

Fest/uteställen: I Perissa var det inget party party, fanns några barer med karaoke och sånt där, men inga partyställen direkt. För att festa åker man upp till staden Fira! Vi åkte ju inte för att festa, utan vi ville verkligen ha ett lugnt ställe så det passade bra för oss att det var så.

Jag gillade Perissa, men man tröttnar ganska fort på samma miljö. I nästa inlägg tar jag upp lite mer allmänt om Santorini, och vad man kan göra för utflykter där med mera! :)