Q & A

Hej! Läste någonstans i din blogg att du gått till en kostrådgivare, kan du inte berätta mer om det? Om du tyckte att det var bra? Tips på vart man kan gå?

Jättefin blogg!! Man blir väldigt inspirerad :) Jag känner mig lite lost när jag googlar på kostrådgivare och vill väldigt gärna ta tag i detta!



Jag kom i kontakt med en kostrådgivare efter att min taekwondoklubb hade varit på en kostrådgivningskurs ute på Bosön. Under den här perioden (2009), var jag lite lost i vad jag skulle äta. Jag åt för lite riktig mat och för mycket av choklad och sötsaker. Jag kände helt enkelt att jag behövde hjälp med vad jag skulle äta . Kostrådgivaren jag kom i kontakt med visade sig vara nutritionist (expert på näringslära), och vi träffades regelbundet i ca ett halvår - ett år , och sedan lite då och då för att se vilka resultat jag fick.

Det började med att jag fick göra en kostregistrering under 3 dagar (skriva exakt vad och i vilken mängd av allt jag åt), och sedan förklarade hon för mig vad jag åt som var fel och vad jag skulle ändra på. Det tog ett tag innan jag ändrade mina kostvanor helt och hållet, men idag känner jag att jag har hittat en bra balans :)

Under kostrådgivningstiden fick jag även göra ett bod pod test som visar hur mycket fett jag har i kroppen, vilket var intressant att se, och som fick mig mer motiverad att äta rätt och gå ner i vikt som jag även behövde då.

Kostrådgivningen fick mig att bli intresserad av kost, och fick mig att bli mer insatt i kost och hälsa. Jag hoppade ju på en kostvetarutbildning förra hösten, då jag kände att jag själv ville jobba med kost, men valde till slut att bara göra klart första kursen, Kostvetenskap A, för att istället satsa på idrottsläraryrket som jag börjar med denna höst :))

Juste, den här kostrådgivaren fixade mig även en privat tränare som jag tränade med ute på bosön ett tag. Det var riktigt kul och inspirerande att få göra det, och fick mig att styrketräna mer på egen hand sen. Idag vet jag hur viktigt det är att styrketräna och konditionsträna utöver mina taekwondopass, det får mig helt enkelt i bättre form än om jag bara skulle köra taekwondopass.

Tyvärr kan jag inte ge dig kontaktuppgifter till min kostrådgivare, då hon inte håller på med privata kostsamtal längre, utan har andra projekt på gång, och jag har själv aldrig letat upp en annan att komma i kontakt med.

Jag tyckte det var jättebra att gå till en kostrådgivare, man ser verkligen vad man äter och vad som måste ändras. I och med att jag ändrade på kosten och började träna mer, gick jag automatiskt ner några kilo i vikt och i fettprocent. Nu känner jag att jag inte behöver någon kostrådgivare, utan har bra koll på vad jag ska och inte ska äta, när jag ska äta och hur mycket jag mat jag behöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0