I thank God that you're here with me

Jag har nyligen förälskat mig i de små kokosflingorna som jag gärna strör över min filtallrik.

Men hur nyttigt är det med kokosflingor när de innehåller det dåliga mättade fettet? Först och främst tänkte jag ta upp att kokosnötten innehåller fibrer, vitamin B6, folat, järn, zink, magnesium och kalcium.

Nu till fettet. Kokosfett innehåller 60-70 % av korta och mellanlånga fetter. Dessa är mer vattenlösliga än långa fettsyror som utgör den största delen av det fett som lagras i våra fettceller. Konsekvensen blir att kokosfett har mycket liten förmåga att lagras som fett och istället används som bränsle direkt i levern och i musklerna. Det ger en ökad energiförbrukning i levern och en ökad mängd energi som dina muskler kan använda. Det sistnämnda ger bättre uthållighet och träningsork.

Anledningen till att korta och mellanlånga fetter är bra när du tränar är att de direkt går in i dina musklerns kraftverk --> dessa kallas mitokondrier och har till uppgift att omvandla det du äter till t.ex. ett löpsteg eller annan rörelse. Det tar längre tid för långa fetter att ta sig in i mitokondrien eftersom de kräver att karnitin transporterar in det. De korta och mellanlånga fetterna behöver inget karnitin och kan därför brännas mycket snabbare.

Kokosfett har ca 5 % färre kalorier än andra fettkällor, och om man äter lite kokosfett varje dag (t.ex. i form av kokosflingor eller kokosmjölk i en gryta) behöver man inte känna att det är superonyttigt. Kokosfett ska självklart inte överdoseras, det innehåller fortfarande mättat fett, bara lite bättre typ av mättat fett än andra livsmedel, och vid överskott kan det i slutändan öka vikten, och det är inte det vi strävar efter.

Kokosnötten innehåller också laurinsyra, som har en förmåga att höja halterna av HDL, det goda kolesterolet som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.

PT-Fia inspirerade mig till att börja ha kokosflingor på min fil. Här tipsar hon om ett mellanmål som jag dock inte skulle kunna äta på grund av min allergi mot valnötter, men det ser ändå gott ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0