19. Hälsa för mig

Hälsa för mig är att må bra både på insidan och utsidan.

Jag känner mig hälsosam när jag äter nyttig och hälsosam mat, tränar regelbundet och får mina 8 h sömn per dag. Kosten har störst betydelse för min hälsa, jag gillar att äta hälsosamt och har stor koll på vad jag äter, dock försöker jag inte det gå över styr utan äter ibland sånt jag gillar som kanske inte är det hälsosammaste alternativet, men oftast är det nyttig mat på min tallrik!

Jag tycker det är lättare att förklara vad hälsa inte är för mig. Att röka/snusa varje dag, dricka alkohol, äta skräpmat flera gånger i veckan, aldrig träna och röra på sig och övervikt/fetma. Jag röker och snusar aldrig, dricker alkohol ca 2 ggr i månaden, och skräpmat kanske 1 gång i månaden och jag tränar flera gånger i veckan, så enligt mig själv är jag en hälsosam person. Ofta tänker man inte på hur kost, träning, rökning, alkohol påverkar ens insida, utan man fastnar bara för utsidan, vilket är farligt.

Visste ni att det finns 205 miljoner män och 297 miljoner kvinnor som är överviktiga eller lider av fetma i världen idag? Bara de siffrorna visar att vi människor har svårt att ta hand om oss själva, och rent ut sagt skiter i vår hälsa. Folkhälsosjukdomar som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar ökar varje dag på grund av att folk inte bryr sig.

Så ni som sitter hemma och känner er ohälsosamma och kanske är överviktiga, och inte vet vad ni ska göra, ta kontakt med en kostrådgivare/dietist/personlig tränare som har bra kunskap om kost och träning, för det är aldrig för sent att bli hälsosam.

Hälsa är jätteviktigt för mig och allt du gör nu, kommer påverka dig när du blir äldre.




pics: weheartit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0