Volcanathon

Iförrigår åkte vi på en utflykt här på Santorini. Vi åkte till vulkanen Nea Kameni, som haft historiens starkaste utbrott och är en av världens största. Den hade sitt senaste utbrott 1950.

Vi åkte med buss från hotellet till en hamn där vi tog en båt ut till vulkanön. Vi vandrade upp över 1,5 km och det var varmt och jobbigt men riktigt coolt. Sedan gick vi ner för att ta båten vidare mot de varma källorna som ligger mellan den stora delen av vulkanön Nea Kameni, och den lilla delen Palea Kameni. Där hoppade vi i vattnet som var 10 m djupt och simmade ca 200 m för att bada i de varma källorna. När vi väl kom fram var vattnet rött och väldigt varmt, en riktig upplevelse! Vi simmade sedan tillbaka och såg, som vi hade blivit varnade om innan att våra badkläder hade färgats röda av vattnet (insidan av badkläderna där det är vitt). Men som tur hade de ju sagt det till oss innan, så jag hann köpa en billig bikini för 10 euro för att inte smutsa ner mina fina bikinisar jag hade med mig. Märkte dan efter att mina toppar färgats lite orangeröda också.. inte så kul, men det beror nog på att jag färgade håret strax innan vi åkte och att det blev en kemisk reaktion. Bara att fixa till när jag kommer hem, så det är ingen fara liksom..
Efter de varma källorna tog båten oss till ön Thirassia, där vi hade 2 timmar på oss att titta runt och äta lunch. Det var ingen stor ö, så vi satte oss bara och åt riktigt god grillad calamari. Efter de två timmarna var det dags att åka mot hamnen igen, trötta efter vandringen och simningen.. När vi väl kom hem på kvällen vilade vi och sedan drog vi ut och åt på favoritstället Aqua.
Jag rekommenderar er verkligen att göra den här utflykten om ni nångång besöker Santorini! :)
Vulkanen!
På toppen av vulkanen.
Varma källorna ligger där det är rött vatten :)
Ön Thirassia.
Jag provade en B&J smak som jag inte provat innan. Brukar inte gilla chokladglass så mycket, men den här var god!
Min goda sea food mix spaghetti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0