Santorini

Santorini miniguide för utflykter som jag gjort och hade velat göra.

-Vulkanen Nea Kameni + bada i varma källor + besöka ön Thirassia
gick på 30 euro/person. En riktig upplevelse som jag rekommenderar er att göra om ni åker till Santorini.


- Solnedgång i Oia. Vi tog lokalbussen för att komma dit (alla taxibilar strejkade den dagen), så det tog lite över en timme för att ta sig från Perissa till Oia. Vi var tvungna att byta buss i Fira, men det var smidigt och billigare än taxi. Solnedgången var riktigt fin och något man inte bör missa! Vi valde att sätta oss och äta middag samtidigt som vi såg solnedgången, riktigt mysigt!


Förutom detta finns det en hel del man kan göra i Santorini som vi dock inte hann med/orkade göra.

- Red beach + white beach. Två stränder som ligger ganska nära varandra, men som är svåra att ta sig till utan bil. Och eftersom ingen av oss har körkort så skippade vi oss att ta oss dit. Red beach är en vacker röd stenstrand. Den ligger i Akrotiri. Från red beach kan du åka båt till den mindre stranden White beach. White beach passar dig som vill snorkla!

- Vlychada Beach. Ligger en bit söderut från Perissa/Perivolos. Stranden är fridfull, och bredvid ligger en liten charmig hamn.

- Fira. Huvudstaden med fina byggnader och även här kan man se solnedgången, men inte lika bra som i Oia. Här stannade vi bara för att byta buss, men det fanns mycket fler restauranger och mer folk i huvudstaden än nere i Perissa. Hotellen ligger på bergsluttningen och vissa har utsikt över vulkanen. För fin utsikt, men inte så nära till stranden, boka hotell i Fira.

- Snorkling och dykning. Det ska finnas många bra ställen för dykning i Santorini. Passa på om ni gillar sånt :) Jag vet dock inga priser eller så, men det verkar vara populärt!

Dessa saker hann vi då inte med, men jag hade gärna besökt ställena om vi hade haft tillgång till bil. För att läsa mer om Santorini, kan ni läsa Frida Grahns guide, då hon hann besöka mer än vad jag och min pojkvän gjorde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0