11. Favoritkonditonsträning

Just nu är min kondition på botten, men jag jobbar på att bygga upp den! Jag tycker inte det är så jättekul att träna kondition, utan vill helt enkelt att konditionen ska finnas där hela tiden och vara på topp. Men så funkar det ju inte riktigt..

Hur tränar jag då kondtion och har jag något favoritövning?

Min kondition förbättras ju mer taekwondo jag tränar. Om jag tränar regelbundet är den på en bra nivå, eftersom man alltid rör sig i taekwondo och ska aldrig stå still. Men den kan bli bättre, och då måste jag köra mer än bara taekwondopass.

Då drar jag ut i joggingspåret! Oftast börjar jag med några vanliga joggingpass på en viss sträcka eller en speciell tid, joggar i lagom takt, inte för sakta och inte för fort. Ibland kör jag intervallträning. Med intervallträning menas att man ska försöka springa snabbare under en sträcka och sedan ta det lugnt i en sträcka som motsvarar halva den snabba sträckan. Intervallträning är jobbigt, så det gör jag inte ofta.. Hehe. Inte direkt favoriten. Men riktigt bra om man vill förbättra konditionen.

Så jag föredrar att konditionsträna på taekwondopassen, vi brukar köra mitsrundor, vilket betyder att man sparkar intensivt i 2 minuter, vilar 30 sekunder, sparkar i 2 minuter igen och sedan vilar. Antingen kör vi 2 x 2 minuter, eller 3 x 2 minuter som en vanlig match brukar vara. Då gör jag något kul samtidigt som jag förbättrar konditionen!

bild: google.

Det finns massa olika typer av konditionsövning, det viktigaste är att du hittar något som passar dig. Intervallträning, backträning, fartlekar eller kanske något helt annat?

Att ha en bra kondition är viktigt! Både för att klara av vardagen och för att hjärta och inre organ ska fungera på bästa sätt. Konditionsträning förbättrar syreupptagningsförmågan vilken kan förbättra våran hälsa enormt!

Nu ska jag ta och sova, har varit uppe i varv sedan träningen slutade kl 21, så nu ska jag gräva ner mig i sängen och sova. Ska bli sååå skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS 2.0